Zabytki w Ustce

Dworzec kolejowy w Ustce

Dworzec kolejowyKilka lat po ukończeniu budowy kościoła Franz Draheim stał się właścicielem działki w południowo-zachodniej części osady, przy ob. ul. Darłowskiej (d. Rügenwalder Chaussee) ten rejon dawał bowiem możliwości rozwojowe dzięki drodze kołowej oraz – sile motorycznej postępu i nowoczesności – trakcji kolejowej z dworcem po drugiej stronie Słupi, połączonej jeszcze wiaduktem na północ od dawnego mostu. Linię kolejową Ustka – Słupsk otwarto 1 października 1878 roku, a w 1911 ukończono budowę kolei między Ustką i Sławnem. Zbudowany w tym czasie (nowy) dworzec kolejowy w Ustce otrzymał bryłę odmienną od standardowych budynków tego przeznaczenia z końca XIX i początku XX wieku, zwykle o surowych ceglanych elewacjach nawiązujących np. do architektury krzyżackiej lub romańskich budowli obronnych.    Zmianę starego, niewielkiego budynku na okazały obiekt, odpowiadający stylistycznie nowej zabudowie, znowu można uznać za symbol zmiany statusu Ustki z osady na modny kurort. Inspiracje willową architekturą czytelne są w rozczłonkowanej, acz sporych rozmiarów bryle, której malowniczości nadawało położenie na wysokim nasypie, wobec czego elewacja frontowa, północna ma jedną, a południowa Dworzec kolejowytrzy kondygnacje, łącznie z wysokim cokołem. Niewielkie wykusze zawieszone na elewacji zachodniej i południowej, zakończone cebulastymi daszkami i kwiatonem, kolista weranda w północno wschodnim narożniku, przenikające się połacie wysokich dachów z wystawami powiekami, to elementy występujące w licznych usteckich willach tego czasu.

Na peronie zachowała się drewniana wiata z półkolistymi otworami w szczytach, wsparta na profilowanych filarach, z okapem dekorowanym wycinanym ornamentem. W przewodniku turystycznym z końca lat 20. XX wieku podano czas przejazdów koleją z Ustki, np. do Berlina 7, Drezna 10 i ½, Wrocławia 11, Monachium 16 godzin.

W przyszłości, w latach 30. XX wieku, tereny po obu stronach drogi Darłowskiej (Rügenwalder Chaussee) będą już należały do miejscowych przedsiębiorców: do równie aktywnego jak Draheim budowniczego Wilhelma Jennssena, który już wcześniej postawił tu swój dom mieszkalny, czy do Johanessa i Karla Krause’ów.

Tekst: Elżbieta Kal, „Ustka dawno, dawniej i dziś”, Wydawca: Lokalna Organizacja Turystyczna „Ustka i Ziemia Słupska”, Ustka, 2014

Zobacz wjazd parowozu do Ustki:

 

Comments are closed.